Welkom
Loopbaanheroriëntatie
Individuele coaching
Begeleiding bij burnout en stress
Nieuws
Blog
Over Carla Verweij
Links
Contact
Voor loopbaanbegeleiding en begeleiding bij burnout en stress   
BLOG


APRIL 2014

5 tips om negatieve gedachten aan te pakken

Herken je de frustratie dat het maar in je hoofd blijft malen dat je die stomme opmerking tegen je collega maakte? Of die fout die je hebt gemaakt? Of de zorg of het wel goed komt met dat project of met het vinden van werk?

Je weet dat dit piekeren je niet helpt, maar je kunt het niet laten. Het dringt zich op. Wegdrukken werkt niet. Het wil aandacht. En vaak gaat het ook om zaken die aandacht verdienen. Alleen niet de hele tijd. Of niet nu, op dit moment.

Hieronder 5 van de tips die ik mijn klanten vaak geef. Kijk wat voor jou werkt.

1. Stel een piekeruurtje in.
Kies een moment op de dag waarop je naar hartenlust mag piekeren. Merk je dat je op andere momenten piekert, zeg dan tegen jezelf: het is logisch dat ik me hier druk over maak. Alleen niet nu. Straks heb ik er tijd voor en geef ik er aandacht aan.

2. Focus op iets anders.
Bijvoorbeeld op je ademhaling. Volg je ademhaling zonder er iets aan te willen veranderen. Of luister aandachtig naar de geluiden die je om je heen hoort. Dan is je hoofd daarmee bezig en is er geen ruimte voor andere gedachten.

3. Schrijf op waar je over maalt.
Hiermee haal je het uit je hoofd. Je legt het als het ware even naast je neer. Ook lijkt het soms heel veel waar je over piekert en als je het opschrijft, blijken het maar een paar dingen te zijn. Dat lucht op.

4. Kijk van een afstandje naar waar je over piekert.
Zeg bijvoorbeeld: ik heb de gedachte dat... Of geef je piekerhoofd een naam. Ik noem de mijne vaak Pietje. Pietje vindt dat ik dat niet goed heb aangepakt. Door het een naam te geven zorg ik ervoor dat ik mezelf niet totaal veroordeel. Er is een deel in mij waar ik last van heb. En dat deel kan ik dan bekijken en vervolgens kan ik bepalen wat ik ermee wil.

5. Praat erover.
Met je partner, een goede vriend of vriendin, een collega. Erover praten lucht op. Je zit er dan niet alleen mee. Ook kan de kijk van iemand anders op jouw probleem ervoor zorgen dat het toch wat minder erg blijkt te zijn dan jij in eerste instantie dacht.

Wil je reageren op deze blog of heb je suggesties voor onderwerpen, laat het mij weten. Vind je het leuk om iedere maand mijn blog per mail te ontvangen, meld je dan aan.